2020-07-09 08:19Pressmeddelande

Träning för mental balans. Yasuragi erbjuder fysisk träning i sommar.

Utomhusgym i eftermiddagssol. Omgivet av grönska och solen som strilar genom träden.Utomhusgym på Yasuragi. Vackert inbäddat i naturen i anslutning till den japanska trädgården.

Att vi behöver träna vet alla. Vi behöver träna vår kropp, vi behöver träna vår hjärna och vi behöver även träna på att vara med våra känslor, med det som är. Det japanska spahotellet Yasuragi, som ofta förknippas med de mer stillsamma aktiviteterna som meditation, qi gong och varma bad har i sommar tagit fasta på att den bästa kombinationen för välbefinnande är en kombination av fysisk aktivitet, avkoppling och inre kontemplation. Varje dag under sommaren erbjuder man sina gäster tabata-träning i kombination med övningar i utomhusgymmet, dessa ingår i paketpriset tillsammans med andra aktiviteter som t ex zenmeditation och mindfulness i naturen. Den 17-18 juli blir det träningshelg för de som vill komma igång och de redan inbitna.

Det finns en växelverkan mellan att träna fysiskt och vår mentala styrka. Genom att träna fysiskt stärker vi kroppens tolerans mot stress och blir mer klartänkta. När vi tränar (i lagom dos) hjälper vi kroppen att inte reagera så starkt i stressande situationer. Fysisk aktivitet är i sig en form av stress med ökad puls, höjt blodtryck och mer kortisol i blodet. Med regelbunden träning kommer dock kortisolet inte att öka lika mycket och sjunka till lägre nivåer efter varje träningspass. På så sätt skapas en motståndskraft mot övrig, inte alltid självvald, stress som kan dyka upp i livet. På samma sätt kan vi när vi tränar hjärnan genom meditation bli bättre rustade att klara mer fysiska utmaningar och som bonus med tiden få en mer kärleksfull och hälsosam distans till våra känslor.

Helgen den 17 & 18 juli gästas Yasuragi av Elisabet Pärsdotter Westman som driver PTplus. Elisabet brinner för att få fler människor att göra fysisk aktivitet till en del av vardagen.

Fredagen den 17 juli kl. 17.00-18.00 kan du lyssna på hennes föreläsning om just hur man får in träning i vardagen. En föreläsning för de som vill få inspiration att komma igång med träningen för att få mer energi till annat eller den som vill hitta ny kraft och energi i sin träning och ta den till en ny nivå.
PRIS: 200 kr per person

Lördagen den 18 juli kl. 16.00-18.00 har du chans att få en träningsupplevelse tillsammans med Elisabet utomhus i de vackra omgivningarna runt Yasuragi. En intensiv, energifylld och utmanande träningsstund som knyts ihop med avkoppling, lugn och ro. Och självklart väntar det japanska badet efteråt.
PRIS: 450 kr per person

Föreläsning och workshop bokas online i samband med att man bokar ett paket på Yasuragi.

Bokas via www.yasuragi.se/paket