2017-11-28 10:59Pressmeddelande

Yasuragi satsar på det veganska köket med nya restaurangen Saishoku

null

För att inspirera och visa möjligheterna med hållbar mat öppnar det japanska bad- och konferenshotellet Yasuragi en helt ny restaurang som serverar rå och vegansk meny.

I samband med ombyggnationen av det japanska badet på Yasuragi, har man även skapat nya restaurangmiljöer i både Teppanyaki och i à la carte restaurangen. Dessutom öppnar man en helt nybyggd vegansk restaurang, belägen i anslutning till det japanska badet. Den nya restaurangen heter Saishoku, vilket ordagrant betyder grönsaksätare på japanska.

Här finns ca 40 platser och tanken är att gästerna lätt ska kunna slinka in för att beställa något extra under sin vistelse. Menyn består av både rawfood och det veganska köket. En varm vegansk rätt kan ha inslag av rawfood. Men självklart inte vice versa. Det nya matkonceptet är utvecklat av Bettina Bossard och Anna Sundevall på Yasuagi i samarbete med matkreatören Maja Grönblad. Maja har tidigare bland annat arbetat som kock och restauranchef på Sally Voltaire & systrar.

-Det är en ära att få arbeta med Yasuragi i framtagandet av ett helt nytt matkoncept och därtill i en helt ny restaurang där vi har fått vara med och påverka arkitekturen säger Maja Grönblad.

Den nya restaurangen är designad av DAP Arkitekter som även ritat hela det nya badet och de nya miljöerna i de andra restaurangerna.

Med basen i den japanska traditionen bygger man vidare med inspiration från hela den asiatiska kontinenten med färgstarka nyanser som breddar varje rätt. Hållbarhet är en grundsten på Yasuragi, därför är det självklart att även svenska smaker med närodlade ingredienser har en plats på menyn. Varje maträtt är noggrant komponerad med kombinationer av smaker och texturer för att skapa en matupplevelse utöver det vanliga.

-Vi vill locka både invigda och oinvigda, finsmakare och nyfikna. Alla har en självklar plats i Saishoku. Vi är glada att på detta sätt få visa de härliga alternativen till animaliskt protein kommenterar Anna Sundevall, Kökschef på Yasuragi.

Den 1 januari 2018 öppnar Yasuragi åter igen dörrarna till det japanska badet och de nya restaurangerna.

Yasuragi erbjuder japanskt bad med tvagning och heta källor ute såväl som inne, avslappnande massage och behandlingar samt energigivande behandlingar.

Här finns 191 hotellrum och sviter i japansk stil, 24 möteslokaler samt två restauranger där japansk och modern svensk mat serveras. Anläggningen drivs av Nordic Hotels & Resorts AB/AS, en del av Petter Stordalens Strawberry Hospitality Group. Yasuragi ligger i ett naturskönt område 20 minuter från Stockholms innerstad. Yasuragi  öppnade 1997 och byggnaden är ritad av den japanske arkitekten Yoji Kasajima.