2012-07-24 15:34Pressmeddelande

Yasuragi planterar träd för barns rätt

null

På Yasuragi Hasseludden jobbar vi mycket aktivt med hållbarhet, som baserar sig på att ta ansvar för vår gemensamma framtid. Det innefattar självklart barns och ungas rättigheter till en god uppväxt.

Vi har valt att samarbeta med projektet Barnens träd för att uppmärksamma att vuxna måste ta sitt ansvar för att barn ska behandlas rättvist. Fredag den 27:e augusti kommer därför en japansk lönn att planteras i vår japanska trädgård.

Initiativtagaren till projektet är Jonas Paulman, vars barndom präglades av våld, vanskötsel och mobbning, och som nu har gjort det till sin livsuppgift att berätta sin historia och motverka att barn får uppleva det han var med om som liten. Han cyklar, springer och paddlar sig igenom Sverige, med målet att varje kommun ska ha ett Barnens träd.

Jonas har valt trädet som symbol eftersom det kommer att finnas kvar, förhoppningsvis väldigt länge, och det växer och frodas precis som barn som får bra och goda förutsättningar.

-Vi tycker det är otroligt roligt och en ära att få vara en del av Jonas projekt. Trädet är en påminnelse om att alla har rätt till en värdig barndom, men också om att barnen är vår framtid, säger Caroline Strindmar, hållbarhetsansvarig på Yasuragi.

Planteringen kommer ske fredag den 27:e augusti kl 15.15.

_________________________

Yasuragi Hasseludden erbjuder japanskt bad med tvagning och heta källor ute såväl som inne, avslappnande massage och behandlingar samt energigivande behandlingar.

Här finns 164 hotellrum och sviter i japansk stil, 25 möteslokaler samt två restauranger där japansk och modern svensk mat serveras. Anläggningen omsätter ca 180 Mkr och drivs av Nordic Choice Hotels AS. Yasuragi ligger i ett naturskönt område 20 minuter från Stockholms innerstad. Yasuragi Hasseludden öppnade 1997 och byggnaden är ritad av den japanske arkitekten Yoji Kasajima.