2008-03-13 13:53Pressmeddelande

Yasuragi på svenska - en bok i tiden

Yasuragi på svenska – en bok i tiden
Inspiration för välbefinnande

Yasuragi Hasseludden lanserar nu i samarbete med Prisma och Annannas design & kommunikation den tredje i Yasuragi-serien. Den första är succéboken Sushi på svenska och den andra är inspirationsrika Japansk trädgård på svenska.

Det talas mycket om att vara här och nu. Vi läser artiklar om medveten närvaro i var och varannan tidning. Vi försöker ta oss tid att meditera, lugna vårt sinne och ta hand om vår kropp. Vi vill helt enkelt må bra.
Boken Yasuragi på svenska visar några av de många vägarna till inre ro och harmoni. Den ger dig också konkreta förslag på hur du i ditt dagliga liv kan bära med dig detta och hitta sätt att utveckla och förstärka den känslan.

Yasuragi på svenska är en annorlunda bok som tar dig med på en resa-
såväl till ditt eget inre som till en annan kultur och kanske även till nya sätt att förhålla sig till sig själv och världen. Boken är fylld av vackra bilder, tänkvärda texter och konkreta tips. Här finns den lättillgängliga inspirationen sida vid sida med kunskap och texter som förhoppningsvis får dig att tänka till och reflektera över ditt eget liv.

Yasuragi är det japanska ordet för inre ro och harmoni. Det finns många sätt att uppnå yasuragi. Här hittar du inspirerande tankar kring hur du kan förstärka din förmåga att befinna dig i nuet och öka ditt välbefinnande; allt från badets välgörande, lugnande effekt till vikten av närvaro i alla möten, från rörelsens dynamik i zenergy till måltidens betydelse för själen och givetvis även via zenmeditation och do in.

Innehåll:
Närvaro, Zen, Zazen, Do in, Badet, Måltiden, Grönt te, Mötet, Shiatsu, Zenergy, Mänskligt.

Medverkande skribenter är:
Åsa Nilsonne, professor i psykologi skriver om medveten närvaro, arkitekt Ulla Kastrup, om badets välgörande effekter, samurajättlingen Yoshi Yukawa berättar om träningsformen Zenergy, mötesexperten Per Hörberg om hur vi kan mötas på riktigt både privat och professionellt i yrkeslivet, buddisten Håkan Friedel om vardagen på en zentempel och de insikter som följer, sushimästaren Joakim Lundblad presenterar måltidens betydelse och sina japaninspirerade recept, tekännaren Petter Bjerke om det gröna teets historia och hälsoeffekter samt haikudikter av japankännaren Lars Vargö.

Fotografier av Helén Pe samt Fabian Monheim från Tokyo.

Pressbilder finns att hämta på: www.yasuragi.se –OM YASURAGI-PRESSRUM-YASURAGI PÅ SVENSKA

Boken finns att köpa direkt på www.yasuragi.se

Presskontakt: kersti.olophsdotter@yasuragi.se 08-747 62 93