2018-04-24 13:55Pressmeddelande

Yasuragi kan bli Årets nytänkare

Yasuragi är en mötesanläggning som arbetar med ständiga förbättringar inom ramarna för sitt koncept. Nytänkande är en del av företagets grundstomme och en viktig anledning till den framgång som rönts genom åren. Här vill man gå i täten och förändra inte bara mötesbranschen, utan även världen.

-Världen förändrar vi genom att göra små konstanta förändringar i syfte att få människor att må bra, så att de i sin tur kan åka hem med förnyad kraft och påverka sin omgivning i en positiv riktning, kommenterar Sunniva Fallan Röd, Vd på Yasuragi.

Med kunden i fokus
Under 2017 hade Yasuragi stängt i 8 månader för att bygga om sitt japanska bad, men har även skapat nya restaurangmiljöer och hotellrum. I fokus för skapandet av de nya miljöerna har kunden varit i fokus.

I det nya japanska badet finns nu möjligheter för olika typer av gäster att finna sin plats för ro och återhämtning. Inspirationen är hämtad från äkta japanska nosen. Självklart är hela den nya badhusmiljön en mobilfri plats i syfte att verkligen lugna ned nervsystemet och ge gästerna en möjlighet att på riktigt få återhämtning.

Men bakom de nya vackra miljöerna finns också nytänkande kring hur man skapar en positiv upplevelse för kunden. Här finns nu även en ny exklusiv restaurangmiljö anpassad till konferensgästernas behov. Med det japanska som inspiration har man tittat på denna målgrupps behov. Resultatet är en restaurang som kan användas uteslutande för mötesgäster och som känns intim men ändå är effektiv med möjlighet till att servera smakrika och hälsosamma bufféer.

Ny energi på alla plan
Att förlägga ett möte på Yasuragi ska ge mer energi än vad det tar. Sedan tidigare har man arbetat med att se över vilken typ av mat man serverar. Energipausen, med raw food inslag och andra nyttigheter som funnits sedan flera år, har nu fått sin uppföljare i en helt egen vegan- och rawfood restaurang vid namn Saishoku.

Man har även tagit steget att radikalt minska på andelen rött kött på menyerna. Kött är numera en avvikelse man kan be om, men inget som serveras oombett. I och med detta kommer 90% av det animaliska proteinet numera från fisk och fågel. I och med detta har man även utökat och förfinat sitt utbud av såväl veganska som vegetariska rätter. Miljöaspekten är viktig i detta, men lika viktig är att ge inspiration till gästerna att äta mer hälsosamt – vilket ger mer energi till att orka prestera och vara allert.

För Yasuragi som mötesanläggning är det viktigt att se till hela människan och det är med det i fokus vi utvecklar och förnyar.

Att leva som man lär
Hjärnforskning visar att Hippocampus, Amygdala och vänstra framloben växer vid meditation. Det förbättrar arbetsminnet som bland annat är viktigt för vår inlärning, uppmärksamhet, kreativitet och vårt ”lugn-och-rocenter”. Genom att lugna ned vårt nervsystem sätt fattar vi mer genomtänkta och långsiktiga beslut.

Yasuragi vill bidra till att sprida kunskapen om hur den mänskliga hjärnan och kroppen fungerar och hur vi på bästa sätt använder den för att skapa ett hållbart liv, både på företags- och individnivå. Yasuragi tar hållbarhet på allvar, både för individen och företagen.

Företag som kommer till Yasuragi erbjuds att få ta del av denna kunskap genom att själva få pröva någon form av mindfulnessövning. På Yasuragi är det viktigt att leva som man lär. Därför erbjuds alla anställda sedan 2016 en 16 veckor lång utbildning i Mindfulness och emotionell intelligens på betald arbetstid, i syfte att stärka individen privat, men även för att öka kunskapen om grunden i det som är konceptet Yasuragi.

Det handlar om att ta tillvara människors kapacitet och här vill Yasuragi hjälpa företag att finna den fina balans som krävs för att vi ska prestera på topp och samtidigt leva hållbara liv. Det är ekonomiskt lönsamt att ta hand om sin personal och ta tillvara den kunskap som finns om hur vi kan använda självreglerande tekniker för att minska stress och frustration.

-Allt fler beställare av möten och konferenser är i dag chefer som är medvetna om detta och på Yasuragi ser man en ökad efterfrågan av att hitta anläggningar som kan erbjuda ett värde bortom bord och stolar, berättar Markus Hellgren, Sales & Trevenue Manager på Yasuragi.

Yasuragi vill vara en förebild för både mötesbranschen och företagen i att skapa hållbara företagskulturer. Genom att sträva efter att dela kunskap och vara goda förebilder finns en önskan om att förändra och skapa förutsättningar för riktigt bra möten på alla plan.

Det handlar om hela människan.

Yasuragi erbjuder japanskt bad med tvagning och heta källor ute såväl som inne, avslappnande massage och behandlingar samt energigivande behandlingar.

Här finns 191 hotellrum och sviter i japansk stil, 23 möteslokaler samt två restauranger där japansk och modern svensk mat serveras. Anläggningen drivs av Nordic Hotels & Resorts AB/AS, en del av Petter Stordalens Strawberry Hospitality Group. Yasuragi ligger i ett naturskönt område 20 minuter från Stockholms innerstad. Yasuragi  öppnade 1997 och byggnaden är ritad av den japanske arkitekten Yoji Kasajima.