2022-06-09 07:05Pressmeddelande

Yasuragi inleder samarbete med Inner Journeys för en mer hållbar värld

Bild på den japanska bomullsrocken yukata som man får som gäst på Yasuragi. Mönstret är uråldriga japanska mönstret Asanoha föreställande stiliserade hampablad. Hampa är i Japan en en symbol för Ett samarbete för en mer hållbar värld.

Yasuragi inleder ett samarbete med Inner Journeys, en del av Björnbacka Retreatcenter, i syfte att stödja samhällets pågående paradigmskifte med en grund i inre hållbarhet och existensiell hälsa.

Inre ro och harmoni har sedan starten varit ledord för vad det japanska spahotellet Yasuragi, velat ge sina gäster. Det har nu gått 25 år sedan Yasuragi slog upp dörrarna för ett unikt koncept där människor får möjlighet att skala av den yttre världen, andas ut och åka hem med ny kraft.

Vi lever i en tid där tempot snurrar allt snabbare, med en digitalisering som skapar möjligheter samtidigt som våra inre system blir överbelastade av för många intryck. Sjukskrivningarna på grund av stress fortsätter att öka och vi som mänsklighet står inför att göra nya val om vi vill rädda den jord vi lever på och skapa ett hållbart liv för kommande generationer. Vi är mitt i ett paradigmskifte där vi behöver se till hela människan. Ett skifte som bara kan ske om vi väljer att kliva ur våra gamla mönster, möta våra rädslor för att tänka nytt och därmed hitta de hållbara lösningarna.

Under många år har Yasuragi varit en del av denna förändring genom att erbjuda en lugn miljö som främjar reflektion, tid att tänka de långa tankarna och aktivera det parasympatiska nervsystemet utifrån vilket vi inte bara läker fysiskt och mentalt, utan även kommer i kontakt med vår empati och kreativitet.

För att ta detta ett steg längre, väljer Yasuragi nu att påbörja ett samarbete med Inner Journeys, en del av Björnbacka Retreatcenter, ett företag med syfte att stödja vårt samhälles pågående paradigmskifte med bas i inre hållbarhet. Inner Journeys  tillhandahåller några av de mest erkända internationella och svenska retreat-ledarna inom inre transformativt ledarskap.

Det är när vi tar hand om oss själva och medvetet tar ansvar för våra handlingar som vi kan skapa goda effekter både för oss som individer och på en samhällelig nivå. Genuint välbefinnande uppstår när vi tar hand om vår fysiska och mentala hälsa, likväl som den emotionella och existentiella.

Tillsammans med Inner Journeys kommer Yasuragi från och med hösten 2022 erbjuda olika retreats på Yasuragi. Det blir en möjlighet för fler att upptäcka vilka stora effekter det inre arbetet har på den yttre världen. Kurserna som hålls på Yasuragi är tänkta att vara smakprov på de längre fördjupningskurser som är förlagda till Björnbacka Retreatcenter.

- Vi ser detta samarbete som en fantastisk möjlighet att erbjuda fler att få en inblick i det som många av Sveriges företagsledare och entreprenörer redan har förstått är en viktigt del för att nå genuin framgång på ett personligt plan, men också för att kunna bidra till en bättre värld säger Kristofer Skoglund, Commercial Director på Yasuragi.

Till att börja med kommer man att erbjuda tre olika retreats under namnet “A taste of…”

Det blir halvdagar på Yasuragi med avslutande övernattning och möjlighet att ta del av det japanska badet och den unika matupplevelsen.

A taste of The Ice and the Breath  - Mötet med din inre styrka

På denna retreat får du lära dig enkla men extremt effektiva verktyg från Wim Hof-metoden i kombination med de mest progressiva andningsteknikerna från olika Breathwork-discipliner, sammanställda av kursledaren Daniel Mueller-Gonzalez. Dessa har testats vetenskapligt och visat sig förbättra det mentala, fysiska och emotionella välmåendet samt ge dig ökad resiliens och ett starkare immunförsvar.

Datum 3 oktober 2022  Läs mer och boka här

A taste of The Union - Vägen till ett djupare möte med dig själv och andra

Att våga vara sig själv och sårbar kan vara utmanande. Denna retreat är för dig som är nyfiken och redo att öppna upp för att utforska hur medvetenhet och fördjupad intimitet i relation till dig själv och andra kan expandera ditt liv.

Datum 22 november 2022  Läs mer och boka här

A taste of The Silence - Möt din inre visdom

En tyst retreat som kombinerar fundament från den välkända och beprövade Vipassana-traditionen med det senaste inom Mindfulness, neurofysiologi, stressfysiologi och beteendeforskning. Den är skapad för att stabilisera dig och öka din förmåga att kunna bibehålla balansen även när livet utmanar.

Datum 6 januari 2023  Läs mer och boka här

- På Björnbacka har vi deltagare från många av Sveriges mest framgångsrika och medvetna företag. Det är framför allt ledare som förstått att om man vill skapa verklig förändring måste man börja med sig själv. Samarbetet med Yasuragi blir ett fint steg i att föra ut detta till den större allmänheten och de som vill få ett smakprov på dessa koncept för personlig utveckling. När fler undersöker vad existentiell hälsa kan vara öppnar vi vägen för en värld med mer medvetenhet, lust, kreativitet, välmående och meningsfullhet. När man på djupet känner sitt syfte är det betydligt lättare att uppleva välbefinnande och framgång, kommenterar Ludvig von Bahr, grundare av Björnbacka Retreatcenter & Inner Journeys

Björnbacka med Inner Journeys samarbetar sedan tidigare med bl a Sturebadet, Minds Unlimited och Mindfulnessgruppen.

- Det är bara tillsammans med andra vi kan förändra världen. För oss på Yasuragi är det ett viktigt strategiskt beslut att kroka arm med fler aktörer för att driva utvecklingen framåt. I detta samarbete och liknande tar vi nu avstamp för att vara en del av den rörelse som arbetar för att accelerera utvecklingen mot en mer hållbar värld i linje med initiativet “Inner Development Goals” vilka i sin tur syftar till att snabba på möjligheten att i stor skala aktivera FNs 17 globala hållbarhetsmål till 2030 säger Kersti Olophsdotter, Head of Brand på Yasuragi

Resurslänkar:
www.yasuragi.se
www.innerjourneys.org
www.bjornbacka.se
www.innerdevelopmentgoals.org

Yasuragi spahotell logo. Svart kalligrafi föreställande tecknet Wa som betyder harmoni. Undet tecknet YASURAGI i stora mellanröda bokstäver.