2018-11-02 09:15Pressmeddelande

Yasuragi flerfaldigt prisat i Haute Grandeur Global Spa Awards

Haute Grandeur Global Spa Awards är ett prestigefyllt globalt pris som belönar enastående spaupplevelser världen över. Yasuragi har ärats med pris i hela fyra kategorier:

• Best Spa Design in Sweden
  • Best Resort Spa in Sweden
  • Best Hotel Spa in Sweden
  • Best Spa Manager in Sweden (Jimmy Myhrinder)

Haute Grandeur är ett prisinitiativ som syftar till att erkänna och belöna de bästa aktörerna inom den globala spabranschen. Tonvikten för urval ligger på omdömen från gäster från exempelvis Tripadvisor, Facebook, Google+ och andra plattformar.

Ett flertal faktorer tas i beaktning i utvärderingsprocessen, som till exempel maten, servicen, spa-designen, behandlingsrummen, läget, priset samt den sociala och miljömässiga hållbarheten. Endast de anläggningar som får en signifikant hög ranking efter utvärderingen tillåts att delta i Haute Grandeur Global Spa Awards.

Prisceremonin hölls den 1 november på Palazzo Versace i Dubai. Chefen för Japanska badet Jimmy Myhrinder och massageterapeuten Per-Åke Johansson var på plats och tog emot priserna.

- Jag är så stolt över att Yasuragi ännu en gång får ta emot internationella priser. Särskilt glad är jag över priset Best Spa Design in Sweden med tanke på den enorma investering i tid, pengar och engagemang som vi lagt ned på det nya japanska badet. Det är verkligen en design utöver det vanliga och som samtidigt har lyckats fånga kärnan i vårt varumärke Yasuragi berättar Jimmy Myhrinder, Chef för det Japanska badet.

1:a januari i år nyöppnade Yasuragi efter en omfattande nybyggnation av det japanska badet. Den nya miljön är ritad av DAP Arkitekter som efter en studieresa till Japan lät sig inspireras av den traditionella japanska badkulturen och den gamla tidens kejserliga innergårdar. Man har plockat upp materialen betong och trä, från byggnadens ursprungliga arkitektur av den japanske arkitekten Yoji Kasajima.

- Utmärkelserna är ett kvitto på att vi investerar i rätt saker. Allt syftar till att förstärka upplevelsen av Yasuragi för våra gäster. Vi vill att här ska människor kunna uppleva den helhet en resort-anläggning kan erbjuda samtidigt som vi värnar vårt japanska arv. Yasuragi har kommit att bli en plats dit man åker för att lämna vardagen för ett tag och få återhämtning. Att Jimmy Myhrinder, en av mina närmaste medarbetare, dessutom blir utsedd bästa spachef gläder mig enormt. Det är han mer än väl värd kommenterar Sunniva Fallan Röd, Vd på Yasuragi.

Tidigare i år fick Yasuragi även ta emot pris i World Luxury Spa Awards, då som ”Best Resort Spa in Europe” samt ”Best Destination Spa in Sweden”.

Yasuragi erbjuder japanskt bad med tvagning och heta källor ute såväl som inne, avslappnande massage och behandlingar samt energigivande behandlingar.

Här finns 191 hotellrum och sviter i japansk stil, 23 möteslokaler samt två restauranger där japansk och modern svensk mat serveras. Anläggningen drivs av Nordic Hotels & Resorts AB/AS, en del av Petter Stordalens Strawberry Hospitality Group. Yasuragi ligger i ett naturskönt område 20 minuter från Stockholms innerstad. Yasuragi  öppnade 1997 och byggnaden är ritad av den japanske arkitekten Yoji Kasajima.