2019-10-18 07:30Pressmeddelande

Yasuragi byter ut sin starkaste varumärkesbärare

Den nya yukatan pryds av det traditionella japanska mönstret Asanoha – som symboliserar god hälsa och ett långt liv.Det japanska bad- och konferenshotellet Yasuragi byter ut sin välkända yukata mot en ny egen design för en mer exklusiv japansk känsla och ett lugnare intryck.

Det japanska bad- och konferenshotellet Yasuragi väljer att efter över 20 år byta ut sin välkända yukata, den blåvita japanska bomullsrocken med stora japanska tecken, mot en ny egen design för en mer exklusiv japansk känsla och ett lugnare intryck. Den nya yukatan pryds av det traditionella japanska mönstret Asanoha – som symboliserar god hälsa och ett långt liv.


Yukatan byts ut efter över 20 år

Ända sedan Yasuragi invigdes 1997 har den gamla yukatan med stora vita japanska tecken varit en bärande symbol för Yasuragi. Men nu är det alltså dags att gå in i nästa fas där det uråldriga japanska mönstret Asanoha får pryda yukatan och ge den en mer exklusiv, harmonisk och lugnare känsla.

Mönstret Asanoha är ett geometriskt mönster föreställande hampablad. I den japanska kulturen representerar hampa tillväxt och god hälsa. Mönstret återkommer inte bara i den nyframtagna yukatan, utan är sedan tidigare även en del av Yasuragis varumärkesprofil tillsammans med andra klassiska japanska mönster. I och med ombyggnationen är Asanoha-mönstret även förekommande i den interiöra designen i form av kakel och innertak i japanska badet.

 

-Utveckling är viktigt för oss och investeringar görs kontinuerligt för att förädla det unika koncept Yasuragi utgör. Att frångå den gamla yukatan och ersätta med den nya är ett strategiskt beslut för framtiden i syfte att stärka det japanska och exklusiva i varumärket Yasuragi. Med den nya designen kommer vi på ett enkelt sätt kunna skapa än mer känsla av att vara på ett japanskt onsen med ett mycket lugnare intryck för våra gäster, säger Per Keller, vd Yasuragi.


Förstärkt japansk känsla och lugn

Yasuragi är en plats som syftar till att skapa sinnesro och lugn för nervsystemet i en japansk kontext. Med sitt mer diskreta designuttryck i form av mönster och färgval bidrar den nya yukatan till att ytterligare förstärka detta och den signalerar framför allt en mer japansk känsla, likt på finare onsen i Japan. Den nya yukatan är exklusivt framtagen för Yasuragi och kommer endast att finnas tillgänglig där. Gäster som besöker Yasuragi får, precis som tidigare, behålla yukatan som minne och en påminnelse om vikten av att skapa balans i livet genom regelbunden återhämtning.


Yasuragi är mer än yukatan

Yasuragi erbjuder återhämtning i form av det japanska badet med varma källor både inomhus och utomhus, olika behandlingar och stärkande aktiviteter samt flera olika restaurangkoncept. En viktig del av upplevelsen på Yasuragi är att skapa ett lugn för sinnena. För Yasuragi är fokus på själva upplevelsen som gästerna får på plats det viktigaste och yukatan, likt annan design på Yasuragi, ska bidra till känslan av lugn och stillhet.

 

-Den gamla blåvita yukatan har varit en stark varumärkesbärare för Yasuragi, men i och med att vi uppgraderat vår verksamhet så pass mycket de senaste åren känner vi ett starkt behov av att låta även denna del av upplevelsen få ett nytt uttryck. Den gamla yukatan har enligt vår mening spelat ut sin roll och kommer inte långsiktigt att ge Yasuragi den unika känsla som vi behöver för att ytterligare stärka varumärket i den fas vi nu går in i. Vi har idag över 1 miljon yukator cirkulerande i svenska hem. Det japanska ordet Yasuragi handlar om att andas ut och släppa taget. Vi släpper nu taget om den gamla yukatan för att ge plats åt nya sätt att kommunicera vårt unika erbjudande, som handlar om att stärka människors inneboende kraft så att de får energi att göra gott för sig själva, andra och jorden, kommenterar Kersti Olophsdotter, Head of Brand på Yasuragi.

 

 

 



Om Yasuragi Hasseludden AB

Yasuragi erbjuder japanskt bad med tvagning och heta källor ute såväl som inne, avslappnande massage och behandlingar samt energigivande aktiviteter. Här finns 191 hotellrum och sviter i japansk stil, 23 möteslokaler samt tre restauranger där hälsosam mat influerad av de japanska köken serveras. Anläggningen drivs av Nordic Hotels & Resorts AB/AS, en del av Petter Stordalens Strawberry Hospitality Group. Yasuragi ligger i ett naturskönt område 20 minuter från Stockholms innerstad. Yasuragi öppnade 1997 och den ursprungliga byggnaden är ritad av den japanske arkitekten Yoji Kasajima. Läs mer på www.yasuragi.se


KONTAKTPERSON

Kersti Olophsdotter
Pressansvarig Yasuragi
Kersti Olophsdotter
Head of Brand