2015-11-13 09:15Pressmeddelande

Varumärket Yasuragi nominerat till Signumpriset 2016

Signumpriset uppmärksammar varje år det nordiska företag som utmärker sig i sitt långsiktiga arbete med att vårda och förvalta sitt varumärke. 2016 är Yasuragi ett av sju nominerade varumärken.

Under de 21 år som Signumpriset har delats ut har en stor mängd varumärkesarbete hårdgranskats av juryn, vilket resulterat i att 21 nordiska företag valts ut som vinnare för utmärkt varumärkesvård. De tidigare vinnarna är välkända varumärken som: Lantmännen, Icehotel, Hästens, Gröna Lund, Indiska, Findus, Fjällräven, Marimekko, Löfbergs Lila, ICA, Tetra Pak, Svenska Dagbladet, Absolut, Atlas Copco, Flygt, Carlsberg, Bang & Olufsen, Statoil, AGA, Ramlösa och Volvo.

De nominerade företagen verkar inom olika branscher, med det gemensamt att de arbetar strategiskt och långsiktigt med sina respektive varumärken. De nominerade för 2016 års varumärkespris är Formex, Netto, Melodifestivalen, Malmö FF, Middagsfrid, Svenskt Tenn och Yasuragi.

− I år har juryn en yvig och spännande samling nominerade att bedöma. Det handlar om varumärkesarbete inom vitt skilda branscher, en del etablerade sedan många år, andra med färre år bakom sig. Gemensamt är att de uppenbarligen är aktiva och medvetna i sitt arbete med varumärket som konkurrensmedel. Att utse en vinnare av dessa lär inte bli enkelt när allt strategiarbete och all tillämpning och styrning inklusive det juridiska skyddet skall granskas. Men en vinnare kommer att utkristalliseras, säger Christer Löfgren, juryns sekreterare tillika chefredaktör på BrandNews.

Yasuragi har funnits sedan 1997 och har fram till idag kontinuerligt utvecklat sitt varumärke. Den japanska grunden lever i allt som har med varumärket att göra. Grundidén var att sälja tystnad och varmt vatten i en japansk kontext med inspiration från japanska värdshus
med varma källor, något som i allra högsta grad lever kvar. Kundlöftet är idag formulerat till: ”På Yasuragi kan alla varva ned, hitta tillbaka till sin energi och åka hem med ny kraft.” Den känslan ska genomsyra både upplevelsen och essensen av hur varumärket kommuniceras. Huvudsyftet är att skapa en längtan till det som Yasuragi står för – inre ro och harmoni.

- Vi är oerhört glada över att vårt arbete med att förfina varumärket Yasuragi uppmärksammas på detta sätt. Alla delar av Yasuragi utgör en viktig del av varumärket. Personalens bemötande och yrkesskicklighet, de unika miljöerna och inte minst det sätt vi aktivt kommunicerar på, kommenterar Florence Cardell, Marknads- och försäljningschef på Yasuragi.

2016 års vinnare utses på Varumärkesdagen den 21 januari 2016. 

Yasuragi erbjuder japanskt bad med tvagning och heta källor ute såväl som inne, avslappnande massage och behandlingar samt energigivande behandlingar.

Här finns 191 hotellrum och sviter i japansk stil, 24 möteslokaler samt två restauranger där japansk och modern svensk mat serveras. Anläggningen omsätter ca 197 Mkr och drivs av Nordic Choice Hotels AS. Yasuragi ligger i ett naturskönt område 20 minuter från Stockholms innerstad. Yasuragi  öppnade 1997 och byggnaden är ritad av den japanske arkitekten Yoji Kasajima.


Om Yasuragi Hasseludden AB

Yasuragi erbjuder japanskt bad med tvagning och heta källor ute såväl som inne, avslappnande massage och behandlingar samt energigivande behandlingar. Här finns 191 hotellrum och sviter i japansk stil, 23 möteslokaler samt två restauranger där japansk och modern svensk mat serveras. Anläggningen drivs av Nordic Hotels & Resorts AB/AS, en del av Petter Stordalens Strawberry Hospitality Group. Yasuragi ligger i ett naturskönt område 20 minuter från Stockholms innerstad. Yasuragi öppnade 1997 och byggnaden är ritad av den japanske arkitekten Yoji Kasajima.


KONTAKTPERSON

Kersti Olophsdotter
Pressansvarig Yasuragi
Kersti Olophsdotter
Head of Brand