2007-11-10 16:21Pressmeddelande

Sushikock från Yasuragi Hasseludden 2:A i Sushi-SM

Yann Sahlén sushikock och Souschef i Teppanyakirestaurangen på Yasuragi Hasseludden kom för andra året i rad till final i Sushi-SM.
I år blev det en andra placering.

-Vi är glada och stolta över Yanns placering hälsar Lars Sandberg, Vd på Yasuragi.
Kvalitet, kunnande och nytänkande är viktigt för oss på Yasuragi. Att en av våra kockar kvalificerar sig så långt i denna tävling bidrar till vår motivation att fortsätta utveckla våra matkoncept fortsätter Sandberg.

Syftet med Sushi-SM är att alla konsumenter ska få en bredare förståelse för hur sushi tillagas i det japanska köket, och inte minst hur man kan göra det fantastiskt bra med svenska råvaror.

I samarbete med Det Goda Köket arrangerar tidningen Fast Food och RS-Restauranger & Storkök årets upplaga av Sushi SM. Här får professionella kockar i Sverige möjligheten att visa sina färdigheter inför fem kräsna jurymedlemmar.

Varje helg kan gästerna på Yasuragi delta i en sushiskola. Här får gästerna lära sig laga japansk sushi på ett traditionellt vis. Gästen får kunskap om alltifrån hur man behandlar riset med respekt till hur man gör perfekta sushirullar. Skolan avslutas med provsmakning av den sushi som lagats.

För de lite mer hungriga när det gäller inspiration och kunskap finns temahelgen Sushi på svenska som bygger på recept ur boken med samma namn.

Yasuragi Hasseludden är en plats för stillhet, skönhet och harmoni. Har kan du varva ned och få ny energi för att tänka klarare och bli stärkt inför vardagen. Yasuragi erbjuder japanskt bad med tvagning och varma källor, avslappnande massage och behandlingar, energigivande aktiviteter, boende i olika former samt två restauranger där traditionell japansk och modern asiatisk mat serveras.
Läs mer på www.yasuragi.se

Bild av Helén Pe ur boken Sushi på svenska