2019-03-20 09:00Pressmeddelande

Per Keller blir ny Verkställande Direktör för Yasuragi

Per Keller tillträdande vd för Yasuragi 15 april 2019Per Keller tillträdande vd för Yasuragi 15 april 2019

Nordic Hotels & Resorts har nu utsett ny vd för det japanska spa- och konferenshotellet Yasuragi, i Nacka, utanför Stockholm. Förtroendet och ansvaret för den fortsatta utvecklingen av anläggningen går till Per Keller.

Per kommer närmast från Hotel C, där han verkat som vd och dessförinnan haft flera vd-uppdrag både inom och utanför koncernen. Per har en gedigen erfarenhet av resorts bland annat genom nyckelpositioner inom Parks & Resorts Scandinavia.

-Per är en värderingsstyrd kommersiellt och operativt stark ledare som har visat att han kan bygga starka varumärken och team samt utveckla kommersiellt framgångsrika verksamheter som generat hög lönsamhet. Vi är mycket trygga med att Per tillsammans med team Yasuragi kommer att fortsätta att utveckla Yasuragi till nya höjder, kommenterar Anna Carin Rasmusson, Vice President Operations på Nordic Hotels & Resorts.

Yasuragi är ett starkt varumärke med väl genomtänkta och implementerade värderingar. Grunden i konceptet Yasuragi handlar om att se hela människan och skapa den värdefulla återhämtning som behövs för att vi ska kunna leva hållbara liv fyllda av goda värden. Allt detta görs utifrån en japansk kontext som hämtat inspiration från valda delar av den traditionella japanska kulturen.

-Yasuragi har gjort ett fantastiskt arbete i att göra det enkla tydligt och genomtänkt. Detta är ingen slump utan resultat av ett gediget arbete från ett otroligt kompetent team på plats. Att göra saker enkelt är något jag tror vi alla drömmer om, men för att på riktigt komma dit kan vi behöva hjälp på vägen. I inledande samtal om tjänsten, blev jag först livrädd. Hur utvecklar man ett så enormt stark varumärke som är så nischat? Hur skall man leda utvecklingen inom hållbarhet och förstärka den revolution Yasuragi startat? En revolution som innebär att ta ett steg tillbaka, återuppväcka gamla traditioner och se djupt in i sig själv för att bli en bättre version av sig själv. En klar motpol till den narcissistiska trend som världen nu går igenom, kommenterar Per Keller.

Yasuragi är ett företag som i alla led satsar på att bli så hållbart som möjligt, både ekologiskt, socialt och ekonomiskt. Därtill lägger man även den viktiga aspekten av ett hållbart ledarskap, både av andra och sig av själv. På Yasuragi är människan alltid i fokus. Kundlöftet lovar att här ska människor kunna varva ned, hitta tillbaka till sin energi och åka hem med ny kraft. När vi mår bra, får vi mer livskraft och blir både mer empatiska och kreativa.

-Som norrlänning och person, älskar jag tystnaden, naturen och elementen. Det finns få saker som gör mig så lugn och skarp som när jag får chansen att vandra på fjället eller fiska i en insjö. Jag insåg ganska snabbt efter ett besök som gäst på Yasuragi att det finns en hel del likheter mellan den traditionella japanska livsstilen och vad jag personligen tror behövs för att vi människor skall kunna fortsätta leva hållbart. Leva hållbart i relation till varandra, i vår kosthållning, våra konsumtionsmönster och i samklang med just elementen. Våra värderingar var i synk, så sikten blev klar och en barnslig känsla infann sig. Här kan jag skapa värde!

Visionen blev tydlig. Yasuragi skall alltid vara främst inom hållbarhetsarbete och leda utvecklingen. Konceptet har en otrolig internationell potential och det blir ett av våra viktigaste fokus framåt, att få fler människor att upptäcka fördelarna med ett besök hos oss. Förutsättningarna för möten & incentives för företag och grupper kommer inom kort konceptualiseras i sann Yasuragi-anda och när det värdeerbjudandet når marknaden är jag övertygad om att det kommer bli stora ringar på vattnet. Detta kommer vi jobba intensivt med under min första tid samtidigt som den nordiska marknaden blir fortsatt viktig, avslutar Per.

Per Keller tillträder som ny vd fr o m 15 april, 2019

Yasuragi erbjuder japanskt bad med tvagning och heta källor ute såväl som inne, avslappnande massage och behandlingar samt energigivande aktiviteter. Här finns 191 hotellrum och sviter i japansk stil, 23 möteslokaler samt tre restauranger där hälsosam mat influerad av de japanska köken serveras. Anläggningen drivs av Nordic Hotels & Resorts AB/AS, en del av Petter Stordalens Strawberry Hospitality Group. Yasuragi ligger i ett naturskönt område 20 minuter från Stockholms innerstad. Yasuragi öppnade 1997 och den ursprungliga byggnaden är ritad av den japanske arkitekten Yoji Kasajima.