Yasuragi välkomnar en ny ledare. Sophie Helin tillträder som General Manager i en tid när det ikoniska japanska badhuset förfinar både varumärke och upplevelse. Sophie kommer in med lång erfarenhet, senast från rollen som General Manager på Scandics flaggskepp Downton Camper med sitt wellnesskoncept The Nest.
I nästan tre decennier har Yasuragi stått som en hyllning till Japan och japansk onsen-kultur. På denna prisbelönta resort ramas bad, behandlingar, mat, dryck och möten in av Stockholms oslagbara skärgård. Nu får landmärket på Hasseludden en ny General Manager: Sophie Helin, en tongivande profil i branschen som senast kommer från Scandic-koncernen.
– Sophies trygga ledarskap gör henne till helt rätt person att leda Yasuragi. Hon har en djup förståelse för hur man driver allt från mindre hotell i en småstad till stora cityhotell i Stockholm. Yasuragi har en stark plats på den nordiska resortkartan och med Sophies stora förmåga att skapa tillit är jag övertygad om att hon kommer att fortsätta leda hotellet från klarhet till klarhet, säger Kai Pasma, Vice President Hotel Operations på Nordic Hotels & Resorts.
Med 20 års erfarenhet från hotell- och restaurangbranschen är Sophie en rutinerad hotellmänniska. De första åren i karriären jobbade hon i ekonomiska roller, varefter hon haft roller som hotellchef på Scandic Gävle Väst och på Scandic CH samt sedan General Manager på Scandic Bollnäs. Därefter har utvecklingen gått snabbt: 2020 ledde hon både Scandic Uppsala Nord och Uplandia. 2023 klev hon in som General Manager på Scandic-koncernens flaggskeppshotell Downtown Camper, som även huserar wellnessavdelningen The Nest.
Ett resort av Yasuragis dignitet är i ständig utveckling och 2025 är inget undantag. En omfattande uppdatering av varumärket har nyligen sjösatts med ett nytt utseende digitalt. Varumärket återspeglar både Yasuragis svenska kropp och japanska själ. Mot denna bakgrund kommer Sophie in i ett perfekt skede. Hennes styrka ligger i att utveckla såväl individer, team som verksamheter, något hon själv finner energi i. Fokus framåt ligger därför nu på att förfina varje del av gästupplevelsen.
– Det ska bli så spännande att få verka i en helt ny kontext och kultur. Yasuragi har alltid haft en unik position på den nordiska marknaden. Många resorts kan erbjuda spa med österländsk inspiration, men Yasuragi utgår från en djupare, filosofisk tolkning av den japanska ryokan-traditionen. Teamet på plats är alltid nyckeln till en minnesvärd upplevelse och därför ser jag fram emot att fortsätta skapa Yasuragi tillsammans med dem, säger Sophie Helin.
Sophie Helin tillträdde som General Manager på Yasuragi 1 september 2025.
Yasuragi erbjuder japanskt bad med tvagning och heta källor ute såväl som inne, avslappnande massage och behandlingar samt energigivande aktiviteter. Här finns 191 hotellrum och sviter i japansk stil, 23 möteslokaler samt tre restauranger där hälsosam mat influerad av de japanska köken serveras. Anläggningen drivs av Nordic Hotels & Resorts AB/AS, en del av Petter Stordalens Strawberry Hospitality Group. Yasuragi ligger i ett naturskönt område 20 minuter från Stockholms innerstad. Yasuragi öppnade 1997 och den ursprungliga byggnaden är ritad av den japanske arkitekten Yoji Kasajima. Läs mer på www.yasuragi.se