2009-01-07 16:34Pressmeddelande

Konst av Julian Opie på Yasuragi Hasseludden

Nu kan man som gäst på den japanska spaanläggningen Yasuragi Hasseludden beskåda tre av den brittiske konstnären Julian Opies konstverk ur serien Eight Views of Japan.

Det är en serie datoranimationer som visas på LCD-skärmar. Motiven visar japanska landskap som Opie fick inspiration till under en resa till området kring det heliga berget Fuji.

Ett av konstverken är en triptyk (3 skärmar) benämnd View of mount Fuji with daisies from Route 300. De andra två är diptyker (2 skärmar), den ena med motivet View of Matsuzaki Bay in the rain from Route 136 och den andra som visar View of Lake Kawaguchi with Japanese maple and Kagami-Fuji from Route 21.

Filmerna styrs av en PC i skärmen och ändrar långsamt motivet på ett slumpartat sätt, varför verket alltid förefallet nytt. De kan upplevas som nästan stillastående och denna kontemplativa karaktär är vald speciellt för att passa Yasuragi Hasseluddens lugnande atmosfär. Från konstverken hörs svaga naturljud för den som tar sig tid att stanna upp.

Dessa verk visar en nära relation till den japanska konsthistorien, framför allt till Ukiyo-e traditionens målningar och träsnitt utgörande bilder av "en förbiflytande värld", dvs vardagslivet.

Opie har starkt influerats av den avskalade grafiska stilen hos Utagawa Hiroshige och Kitagawa Utamaro, i vars konstverk en skenbar enkelhet uppstår ur en underliggande komplexitet.

Opie visar ett tydligt intresse för verkligheten sådan den är. Det handlar inte om en fotografisk dokumentation av ett redan passerat ögonblick, utan om en värld full av referenspunkter, minnen och sinnesintryck.

Julian Opie (f. 1958) bor och arbetar i London. Han har sedan sin debut 1983 på Lisson Gallery i London haft många internationellt uppmärksammade utställningar. Opies verk finns även att beskåda på flertalet betydelsefulla museer runt om världen, för att nämna några -British Museum; London, Carnegie Museum; Pittsburgh, Museum of modern Art; New York, MoMAT; Tokyo, Tate Collection; London.

Julian Opies verk på Yasuragi är inköpta av Petter Stordalen ägare av Choice Hotels Scandinavia AS.

För pdf av alla tre konstverken kontakta:
Pressansvarig Kersti Olophsdotter kersti.olophsdotter@yasuragi.se