2007-10-11 15:05Pressmeddelande

Klangmassage, ny välgörande behandling på Yasuragi Hasseludden

Klangmassagen är utvecklad enligt Peter Hess metod och kommer ursprungligen från Tyskland. Hess blev inspirerad av professor Wegners forskningsarbete som påvisade att klanger har starka positiva effekter på människan. Han skapade därefter ”Institutet für Klang-Massage-Therapie” i Tyskland. I Sverige finns företaget Inklama med Ina Kornfeld som lär ut denna metod.

Klangmassage knyter an till gamla österländska kunskaper om klangens läkande verkan.
Den utförs med hjälp av tibetanska klangskålar vilka använts i Tibet sedan urminnes tider i olika sammanhang, både religiösa och mer vardagliga.

Hur går en Klangmassage till ?

Gästen ligger påklädd på en behandlingssäng. Olika storlekar av metallskålar –Tibetanska klangskålar, är placerade runt om gästen initialt. Terapeuten börjar med att skapa en ”klangkupol” genom att slå på skålarna runt klienten. Därefter placeras skålarna på olika delar av kroppen, både fram- och baksida. Genom att slå på skålarna, som placerats på kroppen, uppstår olika former av klanger som har en läkande, lugnande och harmoniserande effekt. Det är dels ljudet, dels vibrationerna i kroppen som åstadkommer denna verkan.

Vilka effekter kan man förvänta sig?

Klangmassage är speciellt bra för människor som har svårt för att slappna av. Den gör att de får en känsla av inre ro och harmoni, ett omedelbart lugn. Den skapar också ett tydligt fokus där hela kropp och sinne får möjlighet att förenas. Många som prövat vittnar om känslan av att själen kommer i samklang med sig själv och omvärlden.

Presskontakt:
08-747 62 93 kersti.olophsdotter@yasuragi.se
www.yasuragi.se

Fakta Yasuragi Hasseludden: Yasuragi Hasseludden erbjuder japanskt bad med tvagning och heta källor, avslappnande massage och behandlingar samt energigivande aktiviteter. Där finns 162 hotellrum och sviter i japansk stil, trettio möteslokaler samt två restauranger där japansk och modern svensk mat serveras. Anläggningen omsätter ca 145 Mkr och drivs av Choice Hotels.