2007-10-16 17:19Pressmeddelande

Är du trött på möten ? Ny bok om att mötas på riktigt av Per Hörberg

Det finns böcker om mötesteknik och det finns mycket att läsa om möten i det privata livet. I "Mötas på riktigt" ställs frågan om inte alla möten har något gemensamt. Författaren menar att svaret på denna fråga kan bidra till att göra alla typer av möten bättre. Varför bara mötas på låtsas ?

Det finns många hinder för att ett bra möte skall uppstå. Folk pratar för mycket eller för lite. De lyssnar inte på varandra. Många möten sker i trista lokaler, under tidsbrist och ofta utan ett klart syfte. Ytlighet, positionering och dolda agendor förkommer. Ensidig information från ett podium eller underhållande föredrag från en scen leder inte heller till möten på riktigt.

Att mötas på riktigt handlar om att sammanföra människor på ett sådant sätt att de kan vara avslappnade, spontana och få utrymme att samtala fritt. Genom att skapa rymd ökar känslan av att känna sig trygg och bekväm vilket gör att människor förs samman och möts. Möten som spär på vår osäkerhet separerar istället mötesdeltagarna från varandra.

Möten i arbetslivet handlar om två grundläggande faktorer: Sakfrågan i sig och processen för hantering av sakfrågan. Processen handlar alltid om mänskliga relationer. Det är just det som är mötets möte. Genvägen till bra möten är att börja med processen och låta sakfrågan utvecklas utifrån den.

Missa inte boken som tar upp frågor som t ex Mötets osynliga agenda, Mötets neurobiologi och Design och ledning av möten där man möts.

Per Hörberg är en av grundarna till Yasuragi Academy. Han är beteendevetare och reservofficer. Tidigare har han varit chef vid Ikea och management konsult. "Mötas på riktigt" är Pers femte bok.

Yasuragi Academy, YA finns på mötesanläggningen Yasuragi Hasseludden. YA hjälper företag och organisationer att utvecklas på djupet genom att frigöra människors inneboende kraft och kunskap. En utveckling som leder till bättre resultat för företaget och större balans i tillvaron för individen. Hos oss hittar du olika aktiviteter och program som handlar om att tillföra spännande upplevelser och bestående insikter i en omhändertagande miljö. Du kan delta med din organisation och arbeta utifrån tydliga mål sprungna ur verkligheten eller vara här som privatgäst bara för att slappna av och vila i dig själv. Vi erbjuder ett smörgåsbord av upplevelser som lockar fram nyfikenhet, lust och motivation hos deltagarna. Allt efter tycke och smak för olika sinnen och behov.

Vill du ha ett recensionsexemplar av boken eller boka intervju med Per Hörberg kontakta:
Kersti Olophsdotter, Yasuragi Hasseludden
kersti.olophsdotter@yasuragi.se